Als je jouw klus hebt gedaan en je factuur verstuurt is, dan is het toch normaal dat je ook betaald wordt? In de ideale wereld betaalt jouw klant altijd netjes maar in de praktijk is dit vaak het tegenovergestelde. Hier zijn tien tips om je factuur sneller betaald te krijgen:
1 Maak een mindswitch
Durf anders te denken. Je hebt recht op je geld en daar mag je best stellig in zijn.
2 Laat je niet te lang aan het lijntje houden.
Je vaste kosten moeten tenslotte ook gewoon betaald worden.Verstuur direct je facturen. Heb je een product of dienst geleverd aan een klant? Stuur dan zo snel mogelijk je factuur.
3 Weet met wie je zaken doet.
Het is belangrijk om je klanten vooraf en tijdens de opdracht te leren kennen. Zorg daarom dat je altijd weet met wie je zaken doet. Dit voorkomt veel narigheid. Doe een creditcheck.
4 Zorg voor een duidelijke factuur
Niets is zo vervelend als een onduidelijke factuur. Een factuur moet altijd duidelijk en overzichtelijk zijn. Vermeld wat er geleverd is, wanneer en welk bedrag daar tegenover staat. Noem ook duidelijk een datum waarop de betaling binnen moet zijn.
5 Houd de administratie op orde
Houd je administratie altijd netjes bij. Daardoor creëer je overzicht en verlies je geen openstaande facturen of niet gedeclareerde uren uit het oog.
6 Ga zorgvuldig om met je klanten
Word niet direct boos als klanten je factuur niet betalen. Het helpt om zorgvuldig te werk te gaan en dit netjes aan te pakken. Er zijn verschillende communicatiemogelijkheden, ga het gesprek aan en leg gemaakte afspraken of een nieuwe betalingsregeling vast op papier of per e-mail.
7 Stuur tijdig een herinnering
Is factuur na 2 of 4 weken niet betaald? Stuur direct een vriendelijke herinnering naar je klant om eventuele betaalachterstanden te voorkomen.
8 Bel je klant
Bellen met klanten is een stuk persoonlijker dan het versturen van een herinnering per e-mail. Vaak kan je daarmee beter aanvoelen wat de reden is waarom de factuur nog niet gelijk is betaald.
9 Noteer alle afspraken
Heb je na het versturen van de factuur nog contact met de klant en spreek je een nieuwe betalingsregeling af? Noteer het! Bewaar ook iedere betalingsherinnering en de reacties van klanten. Mocht het mis gaan, dan heb je in ieder geval een goed dossier. Maak jouw factuur niet oninbaar.
10 Start een incassotraject
Alle 9 bovenstaande tips uitgevoerd en je factuur is nog steeds niet betaald? Start dan een incassotraject via Incassoline.nl en krijg jouw factuur alsnog betaald.